KSA
Sint-Lieven
Jongens

Wat is KSA?

KSA stelt zich als jeugdbeweging tot doel op plaatselijk niveau een speelse en zinvolle vrijetijdsbesteding te garanderen, waarbij de leden in groep kunnen groeien als individu binnen de samenleving. Vriendschap en creativiteit staan centraal tijdens de activiteiten. De werking steunt op jongeren die een vrijwillig engagement opnemen en zo leren verantwoordelijkheid te dragen.

Hieronder vindt u alle belangerijke informatie over onze jeugdbeweging. Indien u toch nog vragen heeft, kan u ons steeds contacteren.

Contacteer ons

Algemene info

Vergaderingen

De vergaderingen gaan door op zaterdag van 14u00 tot 17u30. Deze vinden steeds plaats op de sportterreinen van het Sint-Lievenscollege. De ingang bevindt zich in de Admiraaldreef op de grens van Sint-Amandsberg en Destelbergen.

Wat er op het programma staat, kunt u terugvinden in ons programmaboekje, de Landsknecht. Indien we op andere uren vergadering hebben of op een andere locatie, zal dat vermeld staan in de Landsknecht.

Landsknecht

Het KSA-Lied!

Als je een clubje van toffe jongens ziet,
Van je heidel diedel doedel diedel da.
En je hoort van ver reeds een vrolijk lied,

Holahi! Holaho! (2x)
Dat is de KSA!
Knappe koppen, heldere kelen
Mannen die geen droefheid velen,
Van je heidel diedel doedel diedel da.

Is er één bedroefd, 't is ons aller leed,
Van je heidel diedel doedel diedel da.
En met ieders vreugd, juichen allen mee,

Onze visie en missie

Onze missie

Experimenteren, participeren, kritisch kijken, een vrijwillig en langdurig engagement opnemen en nadenken over zingeving zijn de belangrijkste stimulansen die we aan onze groepen willen geven.

Onze visie

KSA is gebouwd op vier kernwaarden die de basis vormen van onze jeugdbeweging: spelen, groeien, verbinden en engageren. Die vier kernwaarden zijn voortdurend in evolutie: gedurende de hele KSA-carrière bouwt elk individu die kernwaarden actief uit. Zo groeit elk individu uit tot een sterk lid of sterke leid(st)er. Op hun beurt dragen ze zo bij aan een krachtige plaatselijke groep. Bovendien bereidt het ontwikkelen van deze kernwaarden tijdens hun levensloop in KSA hen ook voor op een actief leven in de maatschappij.

Op de website van KSA Nationaal kan je de integrale visie en missie lezen.

Onze gemotiveerde leiding:

Wout

Wouter

Bannen

De jongste leden van onze beweging noemen we de Leeuwkes (6-8 jaar). Hun levendige fantasie zorgt ervoor dat ze op reis kunnen naar eender waar, met eender wie, om eender welk probleem op te lossen.

De Piepjongknapen (8-10 jaar) vormen een enthousiaste bende die geregeld al echt samen kan spelen. Lang stilzitten is niet aan hen besteed, in onze jeugdbeweging kunnen ze bewegen en vanalles uitproberen wat thuis niet kan.

De Jongknapen (10-12 jaar) vinden in KSA vooral actie en spanning. Ze zijn de waaghalzen van KSA die graag in competitie treden met elkaar.

De Knapen (12-14 jaar) zijn stilaan 'groot' geworden en gebruiken de vrijheid die ze genieten om op avontuur te trekken. De activiteiten worden al heel wat avontuurlijker en de vriendengroep heel wat hechter.

KSA wordt voor de Jonghernieuwers (14-16 jaar) een ontmoetingsplaats met vrienden. De leiders zetten activiteiten op die een uitdaging vormen voor de leden en hen uitnodigen om samen te werken om hun doel te bereiken.

De Hernieuwers (16-18 jaar) is onze laatste groep. Voor hen worden nog heel wat activiteiten georganiseerd, maar ze leren ook de kneepjes kennen van het leiding-zijn. Ze zijn actief bezig een eigen identiteit op te bouwen en daarin kan KSA een belangrijke rol spelen.